- Головна
- Вентиляція
- 🏬 Вентиляція магазину
Рівень комфорту у комерційних приміщеннях безпосередньо пов'язаний із лояльністю клієнтів. Якщо вентиляція магазину незадовільна, в торговій точці душно, надто спекотно чи холодно, покупці розбігатимуться. Для підприємств сфери торгівлі мікроклімат у приміщенні відіграє таку ж важливу роль, як асортимент чи ціна. Якою має бути вентиляція торгових приміщень? Поговоримо про це у статті.
Спочатку розглянемо, яку роль грає система вентиляції в принципі.
У будь-якому приміщенні, де знаходиться людина, вентсистема повинна підтримувати оптимальну кількість вуглекислого газу в повітрі. Інші показники вторинні, оскільки випливають із цього, найважливішого чинника. У приміщенні, де накопичується CO₂, підвищуватиметься рівень відносної вологості, а там, де є волога та застояне повітря з двоокисом вуглецю — будуть запахи.
Торгові приміщення — це не склади, де у пріоритеті зберігання продукції. У магазинах будь-якого формату необхідно забезпечити комфортне перебування персоналу та відвідувачів.
Таким чином, вентиляція повинна гарантувати повноцінний повітрообмін, у який закладаються:
підтримання оптимального рівня CO₂;
підтримання нормального вмісту вологи;
утилізація запахів.
Далі поговоримо про більш конкретні вимоги, яким має відповідати вентиляція магазину.
Вимоги до вентсистем торгових приміщень та норми для систем вентиляції магазинів містяться ДБН В.2.2-23:2009 Дома і споруди ПІДПРИЄМСТВА ТОРГІВЛІ.
Розглянемо окремі аспекти, висвітлені у цьому нормативному документі.
1. Почнемо з основного. У будь-якому торговому приміщенні системи вентиляції та кондиціонування повинні забезпечувати гігієнічні вимоги щодо температури, відносної вологості та руху повітря, кратності повітрообміну та вмісту хімічних речовин на рівні гранично допустимих концентрацій.
2. Проєктування вентиляції у будинках з підприємствами роздрібної торгівлі виконується згідно СНиП 2.04.05. Системи кондиціювання повітря проєктуються за завданням проєктування.
3. Вентиляцію та кондиціювання повітря в торгових залах магазинів необхідно розраховувати виходячи з площі 6 кв.м на особу в магазинах:
меблевих,
музичних,
книжкових,
спортивних,
ювелірних виробів,
аудіо-, відео-, побутової та оргтехніки.
В інших магазинах приймають при розрахунку 5 кв.м на особу.
4. При проєктуванні припливно-витяжної вентиляції кількість витяжного та припливного повітря повинні бути однаковими.
5. Для вбудованих або прибудованих до житлових будинків магазинів регулюються допустимі рівні шуму від вентиляційних систем. Приймаються показники на 5 дБА нижче за відповідні гігієнічні норми для нічного періоду в житлових приміщеннях.
6. Магазини на підземних поверхах будинків або в інших приміщеннях нижче рівня землі повинні мати системи механічної припливно-витяжної вентиляції. Вона встановлюється незалежно від площі торгової зали. Повітрообмін для приміщень таких магазинів визначається за розрахунком, проте не менше ніж 30 кубометрів на одного покупця та 60 кубів на одного працівника.
7. Системи вентиляції та кондиціювання проєктуються таким чином, щоб уникнути додаткового зволоження (конденсації, капілярності, затікання вод тощо). Така вологість може викликати грибок і плісняву, що неприпустимо у будь-якому приміщенні, комерційному чи житловому.
8. Якщо у торговому залі відсутнє природне освітлення, у ньому обов'язково мають бути системи димовидалення (положення регулюється СНиП 2.04.05).
9. Системи вентиляції магазинів, вбудовані до будинків іншого призначення або прибудовані до них, слід проєктувати окремими від систем вентиляції цих будинків.
10. Якщо продаж продовольчих та непродовольчих товарів передбачається у різних залах одного магазину, системи вентиляції цих залів мають бути окремими.
11. У залах, де продаються товари побутової хімії, рециркуляція (перемішування повітря) не допускається.
12. Припливні вентиляційні системи приміщень, що обладнані витяжною вентиляцією з механічним спонуканням, рекомендується проєктувати з утилізаторами тепла витяжного повітря.
Розрахунок і проєктування вентиляції потрібно робити після того, як ви визначилися, яка саме вентиляція магазину у вас буде. Має значення як потужність системи, так і повітророзподіл.
Концептуальне рішення впливає на підбір обладнання, зокрема проєкт містить інформацію:
про місця подачі та забору повітря,
про трасування повітропроводів (протяжність траси),
про елементи установки та їхній тиск,
про витрату повітря,
про нагрівальні та охолоджувальні елементи,
про наявність системи рекуперації,
про наявність водяних чи електричних теплообмінників.
І зрозуміло, обладнання не підбиратиметься, поки не стане зрозуміло, яку кількість повітря ми будемо подавати в конкретну зону, по людях або по кратності.
Команда Alter Air може створити проєкт вентиляції для будь-якого типу магазину. Залишіть заявку на консультацію, щоб розпочати співпрацю.
У продуктових магазинах, як правило, є теплонадходження від холодильників та інших елементів. У холодильній секції може знадобитися додаткове обладнання, щоб придушити це тепло.
Як правило, у непродовольчих магазинах немає тепло- та холодонадходжень, які потрібно враховувати у проєкті. Однак, у деяких торгових приміщеннях можуть зберігатися будівельні матеріали або лакофарбова продукція, які вимагають особливих умов для вологості або циркуляції повітря.
Також вологість може бути «ворогом» товарів у книжкових та музичних магазинах.
У кожному конкретному проєкті обговорюються ці нюанси та підбирається рішення, яке забезпечить оптимальний мікроклімат.
Варіанти реалізації вентсистем можуть відрізнятись залежно від площі торгових приміщень.
Для великих торгових центрів у 90% випадків ставляться центральні установки 2 в 1 великої потужності — що забезпечують і вентиляцію, і кондиціювання.
Така система подає повітря по всіх торгових точках у потрібному обсязі та одночасно охолоджує. Вона оперує величезними обсягами повітря – 20, 40 тисяч кубометрів та більше.
Розраховується ця система вентиляції магазину досить стандартно: кондиціювання — за теплоприпливами, вентиляція — за нормами ДБН.
Плюси такого рішення для вентиляції супермаркетів чи торгових центрів:
величезна продуктивність;
висока енергоефективність;
розташовуються на дахах або біля будівлі — можуть працювати в будь-яких умовах, і довкілля на працездатність не впливає;
легке централізоване керування;
багато невеликих систем зрештою коштуватимуть дорожче.
Мінус тільки один – якщо така установка зупиняється, у всій будівлі не буде холоду та свіжого повітря.
Для менших магазинів рішення підбирається в залежності від квадратури — вентустановка необхідної потужності та окрема система кондиціювання (касетні, канальні, настінні або інші типи кондиціонерів).
У цьому сегменті комерційної нерухомості просто неможливо відразу визначити вартість систем. Так вентиляція торгового залу продуктового супермаркету чи магазину одягу відрізнятиметься. Для величезного торгового центру та для крихітного бутику також знадобляться кардинально різні підходи та різне обладнання.
Зрештою ціна залежатиме від інженерного рішення, обсягу повітря, яке має передавати установка, бренду тощо.
Фахівці Альтер Ейр підберуть для вас обладнання за проєктом відповідно до вашого бюджету та потреб.
Вентиляція торгових приміщень розраховується відповідно до норм ДБН. Розрахунок проводиться за кількістю осіб (персоналу та відвідувачів), які перебувають у магазині, а також за теплонадходженнями.
Проєкт вентиляції магазину в житловому будинку обов'язково має передбачати викид повітря вище краю покрівлі. Тобто окремий вентиляційний канал виводиться на дах будівлі. Це робиться, щоб відпрацьоване повітря не викидалося під вікна квартир.
Коли в магазинах відчиняються розсувні двері, до приміщення потрапляє холодне повітря. Взимку це можуть бути великі обсяги, що впливають на мікроклімат приміщення та енергоефективність системи опалення. Теплові завіси відсікають ці холодонадходження теплим потоком повітря.
Для замовлення оптимального проєкту залиште заявку на сайті
Надсилайте ваші запитання через цю форму, ми обов'язково на них відповімо
Сергей МазурИнженер-проектировщик
Оставьте свои данные, и наши менеджеры свяжутся с Вами в течение 10 минут
Надішліть інформацію за своїм об'єктом і фахівці Альтер Ейр підберуть оптимальне інженерне рішення. Ми обов'язково зв'яжемося з Вами найближчим часом і проговоримо всі нюанси, щоб точно зрозуміти Ваші потреби та уподобання. Рекомендуємо відразу прикріпити план Вашого приміщення - це спростить і прискорить процес комунікації, адже інженер зможе провести консультацію не наосліп, а відразу за візуальним сприйняттям Вашого будинку або квартири.
Сергій МазурІнженер-проєктувальник